Det skjulte jobmarked – bringer nye muligheder i jobsøgningen
Kigger du efter et nyt job og bruger meget tid på at læse jobannoncer og skrive ansøgninger? Måske bør du i stedet satse mere på personlige kontakter og kaffemøder. Undersøgelser viser, at hver anden stilling bliver besat via netværk uden officielle jobopslag.
Mange jobsøgere benytter den traditionelle metode med at sende en ansøgning, når et relevant job viser sig på en jobportal. Men specielt i private virksomheder er denne fremgangsmåde ikke den mest effektive, hvis du søger nye græsgange jobmæssigt.
Forskellige undersøgelser viser, at mere end hver anden har fået sit seneste job via netværk uden om de traditionelle jobopslag. Dermed har det usynlige jobmarked faktisk vokset sig større end det synlige i de senere år.
For den private sektor er stigningen højst. I segmentet af små og mellemstore virksomheder er det næsten 70% af nyansatte, der bliver ansat via netværk ifølge kandidatanalysen fra Ballisager.
Vi ser som rekrutteringsbureau samme tendens i jobmarkedet. Mindre virksomheder vælger en enklere løsning, når der skal rekrutteres en ny medarbejder til eksempelvis salgsafdelingen. Effekten af dette har dog samtidig en negativ konsekvens. Næsten 25% af nye medarbejdere forlader deres stilling mindre end 12 måneder efter deres ansættelse. Dette er en klar indikator på, at kvaliteten i ansættelserne og rekrutteringen er for nedadgående.
Vælger man som virksomhed at investere mindre i ansættelsesproceduren, øges chancen for at lave en fejlrekruttering, som kan koste virksomheden dyrt i sidste ende. Kandidater skal være opmærksomme, når de vigtige spørgsmål i ansættelsesproceduren udebliver og en ansættelse sker hurtigt. En ansættelse på mindre end et år pynter ikke på CV’et og professionelt er det en oplevelse, de fleste kandidater gerne ville have været foruden.
Det er specielt i området omkring forventninger, hvor afstemningen kan komme til at halte, hvis rekrutteringsprocessen ikke er på plads. Afdækning af den bagvedliggende motivation både fra virksomhedens og kandidatens side er afgørende for, om rekrutteringen bliver en succes på kort og lang sigt. Manglende indfrielse af forventninger er også svaret, størstedelen af medarbejdere angiver som grund for deres seneste jobskifte.
Hvordan søges job via netværk?
Såkaldte kaffemøder har vist sig som værende en meget effektiv metode. Her er det vores anbefaling, at man starter med at række ud i sit eget netværk. Når du henvender dig til din kontaktflade og begynder at booke dine møder, er din tilgang altafgørende for din succes. Hvis du kontakter dit netværk med henblik på at bede om et job, kommer din strategi højst sandsynligt til at mislykkedes.
Du skal derimod se en kaffesamtale som en mulighed for at erhverve dig ny viden og udvide dit netværk. Succeskriteriet for en kaffeaftale er, at du forlader samtalen med et par nye muligheder for yderligere kaffeaftaler gerne med beslutningstagere.
Når nye aftaler skal bookes, er den måde, du henvender dig på, vigtig. Brug evt. formuleringer som: ”Jeg har snakket med X og han fortalte, at du er en god inspirator og sparringspartner omkring min nuværende situation, hvor jeg søger nyt job. Er der mulighed for, at jeg må kigge forbi en halv time til en hurtig kop kaffe?”. De fleste mennesker vil reagere positivt på sådan en henvendelse. Skulle det omvendte være tilfældet, kan du stadig spørge, om vedkommende har nogle kontakter, som kunne have relevans for dig.
Forberedelsen til det enkelte kaffemøde er næsten lige så vigtig som forberedelsen til en jobsamtale. Du vil gerne efterlade et positivt indtryk hos personen, du møder. Man ved aldrig, om vedkommende får en ledig stilling inden for en kort periode eller om en anden person i vedkommendes netværk får en ledig position.
Nysgerrighed vinder
Når du kommer til kaffemødet, har du sat dig ind i virksomhedens økonomi, organisation og produkt. Med denne viden stiller du intelligente spørgsmål, der afspejler din interesse for erhvervsliv og den pågældende virksomhed og dens produkt. Du har ligeledes tjekket op på din kontaktpersons LinkedIn profil og undersøgt, om der er fælles referencepersoner.
Alt i alt består opgaven i at få samtalen til at handle meget lidt om dig og rigtig meget om kontaktpersonen og virksomheden, samtidig med at du fremstår professionel, empatisk og ikke mindst nysgerrig. Målet med mødet er at blive husket som en relevant kandidat. Hvis du virker en smule desperat, vil din kontaktperson hurtigt kunne mærke det og det vil lægge en dæmper på mødet, da det giver et vist forventningspres på kontaktpersonen.
Strategien omkring kaffemøder er faktisk ikke så forskellig fra strategien for det gode salgsarbejde. I denne strategi er produktet dig selv, hvilket gerne skulle sikre en høj motivation og et glimrende produktkendskab.
Grænseoverskridende
For mange mennesker vil det være grænseoverskridende at skulle rette henvendelse til en person på fx LinkedIn, som de ikke kender. Specielt hvis man ikke er den fødte sælger. Ifølge vores erfaring vil de fleste mennesker, der rækker ud til netværk, dog blive mødt med imødekommenhed. Når henvendelsen er ærlig og realistisk, er mange mennesker villige til at tilbyde deres hjælp – vel at mærke hvis det er uforpligtende for dem. Du får mulighed for at præsentere dig selv og få et godt råd og ny viden med på vejen.
Hvordan starter jeg?
- Lav en liste over de mennesker, du har i dit nære netværk. Dette kunne eksempelvis være:
- Eget sociale netværk
- Tidligere Ledere
- Tidligere kolleger
- Kontakter fra studietiden
- Undervisere fra studiet
- Samarbejdspartnere
- Leverandører
- Netværk hos familie og venner
At benytte kaffemøder som strategi til dit næste job ER en krævende affære, hvor du selv kører hele processen og alt afhænger af dit drive og motivation. Til gængæld har du også en langt større mulighed for at komme i spil til jobmuligheder, hvor konkurrencen er mindre, hvilket naturligvis øger chancen for, at du får landet dit drømmejob.
Skriv et svar