De bedste jobportaler på det danske marked
Jobportaler er et effektivt værktøj til at søge efter profiler eller lave et stillingsopslag. Priserne for jobannoncer varierer alt efter behov for synlighed og der er mange tilvalgsprodukter at vælge imellem. Typisk vil det for en arbejdsgiver kræve, en mindre betalt opgradering af brugerkontoen at få adgang til portalernes database med kandidater. Det kan hurtigt vise sig at være en værdifuld og ressourcebesparende investering, da søgning efter kandidater bliver smidigere og langt mere effektiv.
Generelt bruger rekrutteringsbureauer mange penge på stillingsannoncer på en række forskellige medier. Vi benytter selv forskellige jobportaler, da de i mange tilfælde rammer et forskelligt segment af kandidater og brancher. Dermed sikrer vi os, at det er det bedst mulige kvalificerede felt af kandidater, vi præsenterer for virksomheden. Nedenstående finder du et udvalg at de jobportaler og medier vi benytter i vores rekrutteringsbureau.
Sociale medier:
Ud over at bruge professionelle jobportaler som LinkedIn og Jobindex, kan du også bruge sociale medieplatforme som Facebook, Twitter og Instagram til at finde dygtige kandidater til organisationen. Sociale medier har ofte en alternativ og mere datadrevet tilgang til at nå deres brugere end de traditionelle jobportaler.
Man kan således lave en meget specifik målgruppe søgning baseret på parametre som eksempelvis indkomst, jobtitler og interesser – muligheder som jobportalerne ikke tilbyder. Med enkle værktøjer kan der desuden skabes kreative og unikke annoncer, som skaber synlighed for netop det job du tilbyder samtidig med, at du får brugbar data på jobannoncen.
Med millioner af aktive brugere på disse websteder er der et væld af potentielle kandidater, som du kan searche på og måske på den måde finde den rigtige kandidat til din rekrutteringsopgave.
Som rekrutteringsbureau undersøger vi ofte vores kandidaters sociale profiler, da det hjælper os med at få et helhedsbillede af kandidaten.
Beskrivelser af de bedste jobportaler
Jobindex:
Jobindex er langt den største danske jobportal. Her tilbydes adgang til at kontakte kandidater og samt hjælp til hel eller delvis løsning af rekrutteringsopgaven. Som arbejdsgiver eller rekrutteringsbureau er Jobindex derfor svær at komme uden om, hvis man laver en traditionel rekrutteringsproces med et jobopslag.
Der udbydes en række forskellige pakker og tilkøbsmuligheder på hjemmesiden. Den billigste starter ved 995 kr for en gør-det-selv annonce hvorimod en almindelig profilannonce koster 2.995 kr. Herefter er det op til arbejdsgiveren at vurdere, hvor omfattende en rekrutteringspakke det kræver at tiltrække det rigtige kandidatfelt.
Jobindex har langt det største antal brugere på det danske marked. Mange af disse brugere benytter “jobagenten” og får friske jobopslag ind via mail i deres indbakke hver morgen skræddersyet til deres profil. Jobindex udgiver en del statistisk materiale på baggrund data samlet gennem deres brugere og arbejdsgivere.
Jobindex er grundlagt af Kåre Danielsen i 1996.
Stepstone:
Tilbyder blandt andet kandidater mulighed for at oprette sit eget CV i deres kandidatsamling som arbejdsgivere kan købe sig adgang til at søge kandidater i. Stepstone tilbyder i lighed med Jobindex, at den enkelte kandidat kan oprette en jobagent og dermed få relevante jobs ind på e-mail hver dag.
Arbejdsgivere har mulighed for at oprette en kundeside således, at de kan skabe synlighed omkring deres stillingsopslag og virksomhedsprofil.
Produkttyperne hos Stepstone er varieret og der kan eksempelvis købes en såkaldt “lederpakke” for 6.995 kr.
Ofir:
Ofir var tilbage for mere end 20 år siden den største jobportal i Danmark. Men konkurrencen har været hård og Ofir er nu ikke længere den førende jobportal. Ofir, som i øvrig betyder ”guld” på hebræisk, ejes nu af North Media, som også driver Boligportal.dk .
Ofir tilbyder 4 forskellige pakker – Medium, Premium, Premium+ og Boost. Den billigste pakke starter på 3.495 kr. og den dyreste – Boost koster 12.995 kr.
Virksomheden tilbyder forskellige løsninger til jobsøgende. Her kan de få hjælp til at oprette et professionelt og tidssvarende CV. som kan uploades til Ofirs database. Desuden kan jobsøgende og få adgang til personprofilværktøjer og guider til bl.a jobsøgning og jobsamtale.
Indeed:
Med en af de største online jobportaler i verden er Indeed et ideelt sted at starte din søgen efter kvalificerede kandidater. Indeed er specielt interessant hvis du kigger efter internationale kandidater.
Deres omfattende database gør det nemt at finde kandidater med de rette kompetencer og erfaring, og deres kraftfulde søgeværktøjer gør det nemt at indsnævre dine resultater baseret på placering, lønkrav eller andre vigtige kriterier.
LinkedIn:
Som verdens største professionelle netværk er LinkedIn en fremragende ressource til at finde kvalificerede kandidater i næsten alle brancher. Uanset om du leder efter erfarne fagfolk eller kommende talenter, kan du bruge LinkedIn til at komme i kontakt med potentielle kandidater og lære mere om deres færdigheder og erfaring.
Større virksomheder kan med fordel benytte LinkedIn Recruiter, som i princippet er et helt rekrutteringssystem bygget sammen med selve profilportalen. Her kan du samle og sammenligne profiler og udsende indkaldelse til jobsamtale ect.
Søg gennem millioner af profiler for at komme i kontakt med potentielle kandidater og opbygge relationer, der kan hjælpe dig med at finde det gode match til dit team. Uanset om du leder efter en ny ansættelse eller blot ønsker at udvide dit professionelle netværk, er LinkedIn et stærkt værktøj til at finde de rigtige kandidater.
Andre jobportaler
Der findes en bred vifte af andre jobportaler på det danske market – men altså ikke nogen vi benytter os af.
- Jobzonen.dk
- Graduateland
- Jobnet.dk
- Jobbank.dk
- Monster
- Careerjet
- Job-I-Staten
- Nordjyske Job
- Jobfinder.dk
- Offentlige Stillinger
Hvordan ser den digitale fremtid ud på jobportalerne?
Der er ingen tvivl om, at de portaler som formår at sammenkoble data og algoritmer til at automatisere arbejdsgiverens krav og jobsøgerens kvalifikationer, vinder på den lange bane.
Kunstig intelligens og machine learning bliver nøgleord i forhold til at besætte mere generiske stillinger. Men om de helt kommer til at erstatte den menneskelige involvering i rekrutteringsprocessen når det kommer til mere specialiserede jobs, kan kun fremtiden spå om.
Skriv et svar